Aineenvaihdunta kierroksille – 5 toimivaa keinoa!

personal-trainer-hinta

Aineenvaihdunta nopeammaksi!

Aineenvaihdunnan taso kiinnostaa laihduttajaa. Ja onhan tämä ymmärrrettävää, koska vilkas aineenvaihdunta hyödyllinen ihmiselle, joka haluaa laihtua ja polttaa rasvaa. Laihduttajan kannattaakin pitää huolta siitä, että aineenvaihdunta pysyy vilkkaana. Kuinka pidät aineenvaihduntasi tehokierroksilla? Listasin 5 hyödyllistä keinoa!

  1. Hanki lihaksia

Jos haluaa maksimoida aineenvaihdunnan tason, niin lihaksien hankkiminen kannattaa. Lihas polttaa enemmän kaloreita kuin rasvakudos ja lihasmassan määrään voimme harjoittelulla vaikuttaa. Kilo salilla hankittua lihasta polttaa vuorokaudessa hieman alle 20 kcal, eli noin 140 ekstrakaloria viikossa. Lisää siis fyysistä aktiivisuuttasi: harrasta liikuntaa ja varsinkin voimaharjoittelua kuntosalilla. Lihaskuntotreeni on erityisen hyödyllistä laihduttaessa, koska punttien nostelu suojaa lihasta pitämällä yllä lihaksen rakentumisprosessia. Treenillä voit siis minimoida lihasmassan katoamisen laihduttamisen aikana.

  1. Aineenvaihdunta kierroksille kuntosalitreenillä

Kilo salilla hankittua lihasta polttaa vuorokaudessa siis noin 20 extra – kaloria. Vielä merkittävämpää on salitreenin lyhytkestoisempi vaikutus aineenvaihduntaa. Laadukas kuntosalitreeni nostaa aineenvaihduntaa jopa 72 tunnin ajaksi. Tässä ajassa voi kulua jopa 300 ekstrakaloria. Jos treenaat säännöllisesti, 3-4 kertaa viikossa, niin voit olla melkein varma, että aineenvaihduntasi käy tehokierroksilla 24 tuntia vuorokaudessa.

Punttitreeni antaa piristysruiskeita aineenvaihdunnalle!

Punttitreeni antaa piristysruiskeita aineenvaihdunnalle!

  1. Syö tarpeeksi

Aineenvaihdunta on hyvin mukautuvainen energiansaantiin. Jatkuva matala energiansaanti johtaa siihen, että keho vastustaa painon laskua voimakkaasti hidastamalla aineenvaihduntaa. Vanha viisaus:  ”syö vähemmän ja liiku enemmän” ei siis välttämättä johda painonlaskuun pitkällä aikavälillä. Keholla kun ei ole riittävästi energiaa ylläpitämään lihaksia, parantamaan kuntoa tai säilyttämään normaalia hormonituotantoa ja aineenvaihduntaa. Eli, jos tarjoilet kropalle jatkuvasti vähemmän energiaa kuin mitä se vaatii, se mukautuu tähän vähentämällä energiankulutusta (säästöliekki), mikä vaikeuttaa sopivan painon ja kehon koostumuksen ylläpitämistä. Tiukat laihdutuskuurit laskevat aina aineenvaihdunnan tasoa, elimistö käy säästöliekillä ja suurin osa työstä menee harakoille.

Huom: kovaa liikkuja syöthän tarpeeksi:

  • Seuraa ajatuksia ruuasta ja suhdettasi ruokaan
  • Seuraa nälän ja kylläisyyden tunteita
  • Seuraa painoa, rasvaprosenttia
  • Seuraa väsymistä, virettä ja harjoittelun laatua
  • Seuraa stressitasoja ja palautumista
  • Seuraa sairastelu- ja vammataipumusta
  • Seuraa kuukautiskierron säännöllisyyttä
  • Seuraa iho- ja limakalvo-oireita
  • Pidä ruokapäiväkirjaa ja arvioituta energian saatavuutesi

4. Älä jojo – laihduta

Jos 80-kiloinen ihminen pudottaa nopeasti kymmenen kiloa, rasvan lisäksi mukana saattaa hävitä 3-4 kiloa lihasta. Kaikkein pahinta nopean laihtumisen jälkeen olisi lihoa takaisin nopeasti. Ja varsinkin silloin kun pudotettu kilomäärää korvautuu pääasiassa rasvalla, aineenvaihdunta hidastuu entisestään. Tällöin  rasvaprosentti voi hivuttautua vähitellen ylemmäksi, jolloin rasvan sulattelu saattaa muodostua kerta kerralta vaikeammaksi. Käytännössä näin tapahtuu lähes aina.

Jojoilussa laihdutetaan nopeasti ja samalla reippaasti lihasta menettäen.

Ja mikä pahinta – dieetin jälkeen painolla on taipumus kääntyä nopeaan nousuun, jolloin lihasta ei ehdi kasvaa samassa suhteessa painonnousun kanssa. Ja tämä on omiaan hidastamaan aineenvaihduntaa. Voit välttyä tältä laihduttamalla järkevästi, jolloin sinun ei tarvitse pelätä repsahdusta tai laihdutuksen päättymistä epäonnistumiseen. Kurkkaa aikaisemmasta kirjoituksestani miten laihtua nopeasti, mutta siltä mahdollisimman fiksulla tavalla.

5. Rentoudu, nuku hyvin ja älä stressaa

Stressi vaikuttaa hurjasti aineenvaihduntaan. Rasvanpoltto heikentyy, jos stressihormoni kortisolin taso on jatkuvasti koholla. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota myös stressinhallintaan, ja tehdä joka päivä jotain hermoja rauhoittavaa. Mahdollisimman stressitön olotila on myös hyödyksi palautumiselle. Otollisin aika rentoutumiselle ja rauhoittumiselle on illalla juuri ennen nukkumaan menoa.

Tee tämä. Nyt heti!

Rentouta leukasi.

Suorista selkäsi.

Rentouta hartiasi.

Hengitä syvään kolme kertaa.

Rauhoitu yhdeksi minuutiksi.

And Relax!

Terveisin, 

PT – Janne

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *