Jojolaihduttaminen – miten onnistua pysyvästi?

Useimmat asiakkaani ovat kyllästyneet ikuiseen jojoiluun ja painon kanssa taisteluun, uudestaan ja uudestaan… Ja vaikka olisitkin saanut välillä tuloksia, kilot palaavat aina takaisin.

Laihduttamisen alkutaipaleella edistyminen on usein mallikasta ja homma etenee hyvällä motivaatiolla. Pikku hiljaa pinnistely, kontrolli, väsymys ja arjen pienet vastoinkäymiset laittavat tahdonvoiman lujille.

Lopulta kroppa ja mieli sanovat seis ja paino alkaa jälleen nousta. Ja ennen kuin huomaatkaan – painonpudotusprojektin lopputuloksena on vain se, että housut toisensa jälkeen jäävät pieniksi ja jokainen paita kiristää jostain.

Hetken päästä suunnitellaankin jo uutta “kesä kuntoon” – kuuria.

Kuulostaako tutulta? Eikä ihme! Useimmilla laihduttajilla haasteeksi muodostuukin saavutettujen tuloksien ylläpitäminen. Moni yrittääkin laihduttamista uudelleen, jolloin he joutuvat jojoilun piinalliseen kierteeseen.

miksi-keho-ei-polta-rasvaa

Olisiko vihdoinkin aika lopettaa turhauttava jojolaihduttaminen?

Laihduttaminen aloitetaan yleensä vauhdikkaasti – tahdonvoimaa vaativalla dieetillä, jolloin painonpudotus on nopeaa. Samalla riski kallisarvoisen lihasmassan menettämiselle kasvaa.

Mitä enemmän ja nopeammin laihdut, sitä todennäköisemmin menetät laihduttamisen yhteydessä lihasmassaa.

Vauhdikkaasti karistetuilla kiloilla on myös taipumus tulla takaisin nopeasti. Lihasmassan kannalta tilanne on selkeästi huonompi: menetetty lihasmassa ei ehdi kasvamaan samassa suhteessa takaisin painonnousun aikana.

Tämän seurauksena:

  • Rasvaprosentti voi hivuttautua kerta kerralta yhä korkeammaksi
  • Lihasmassan menetys vaikuttaa aineenvaihduntaan negatiivisesti
  • Käytännössä jojoilu hidastaa aineenvaihduntaa useimmilla laihduttajista
  • Kroppa käy yhä ”hitaammalla”, joka hankaloittaa edelleen painonhallintaa
  • Näin ollen rasvakerroksen vähentäminen voi tulla kerta kerralta haastavammaksi

Lyhytaikainen vai pysyvä laihduttaminen?

Tiukat laihdutuskuurit kannustavat lyhyen aikavälin tehokkaaseen laihduttamiseen. Dieettien vaarana on kuitenkin se, että ollaan hetken päästä laihduttamassa uudelleen.

Tee matkastasi mieluiten sellainen, joka takaa pysyvät muutokset, jolloin hallitset painoasi myös tulevaisuudessa. Silloin sinun ei tarvitse “superdieetin” jälkeen olla laihduttamassa uudelleen, mutta uuden jojolaihduttamisen heikentämänä.

Monissa tapauksissa juuri niukka syöminen ja syömisen varominen johtaa painon jojotteluun ja lihomiseen pitkällä aikavälillä.

Joustava suhtautuminen kannattaa

Laihduttamisen pitäisi alkaa ajatuksesta, jossa tavoitteena ei ole vain painonlasku itsekuria vaativalla dieetillä, vaan pysyvät tulokset. Usein tämä tarkoittaakin painonpudotusta terveellisellä eli käytännössä melko maltillisella tavalla.

Laihduttaminen on terveellistä kilojen pudottamista kun:

  • lopetat jatkuvan taistelun kaloreita vastaan
  • uskallat syödä itsesi kylläiseksi
  • lisäät hedelmien, marjojen ja kasviksien käyttöä
  • vähennät kaloripitoisten naposteltavien käyttöä
  • vaihdat sokeripitoisten juomat kalorittomiin
  • tunnet pidempiaikaista kylläisyyttä
  • opettelet syömisen “tasaantumista”
  • painopiste ei ole ohjeiden tiukassa noudattamisessa ja suorittamisessa

Koko elämänsä normaalipainoisena pysyneiden yhteinen ominaisuus on joustava suhtautuminen syömiseen. Tämä ilmenee normaalina poikkeamisena terveellisestä syömisestä esimerkiksi juhlahetkinä. Samanlainen suhtautuminen on onnistuneilla laihduttajilla, jotka ovat onnistuneet pitämään painonsa vakaana yli kaksi vuotta.

Laihduttaminen ei siis perustu tahdonvoimaan eikä itsekuriin, vaan järkevään suunnitteluun, johon sisältyy omaan arkeen sopivia pieniä muutoksia ja ratkaisuja.

Tunnetta vai jotain muuta?

Jos kärsit esimerkiksi makeanhimosta tai ilta- ja tunnesyömisestä, niin pohdi  – oletko syönyt tarpeeksi päivällä? Kun et kontrolloi ruoan määrää, elimistöllä ei ole myöskään tarvetta “kerätä nälkää” varastoon. Syömishimojen taltuttamiseen auttaa lihomispelkoisen ajattelun vähentäminen ja liiallisen ruoasta “stressaamisen” lopettaminen.

Pelkkien ohjeiden ja rajoituksien sijaan on siis hyvä pohtia esimerkiksi fysiologisen nälän tunnistamisista ja pyrkiä oppia erottamaan se tunnepohjaisesta mielihalusta syödä.

Lopullinen tavoite voisi olla pyrkiä syömään tasaisesti laadukasta ruokaa,  omaan arkeen sovitetulla ateriarytmillä, jolloin annetaan nälän- ja kylläisyyden tunteiden ohjata ruuan määrää. Näin energiansaanti ja “kalorit” asettuvat yleensä aika hyvin kohdilleen.

Kohti pysyvää muutosta

Pysyvät laihdutustulokset vaativat usein kokonaisvaltaista muutosta kaikilla elämän osa-alueilla. Laihduttamisesta tulee miellyttävää ja painonhallinnasta helpompaa, kun keskityt:

  • Liikunnasta ja ruoasta nauttimiseen
  • Hyvään oloon
  • Mielipahan välttämiseen
  • Rentoutumiseen ja hyvään uneen

Laihtuminen ei siis aina vaadi tietoista ”laihduttamista”, vaan paino yleensä laskee järkevien elintapamuutoksien myötä. Kieltämyksen ja kurimuksen linjalle ei kannata lähteä, vaan kannattaa pohtia uuden elämäntavan tuomia mahdollisuuksia.

Hyviä elintapamuutoksia ovat esimerkiksi:

  • Syömistottumuksien muuttaminen
  • Parempi nukkuminen
  • oman kehon hyväksyminen
  • omasta jaksamisesta huolehtiminen
  • liikunnan lisääminen

proteiinipalautusjuoma

Liikunnasta hyvää oloa

Liikunnan aloittaminen voi tuntua vaikealta ja siitä voi aluksi jäädä epämiellyttäviä tunteita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö liikkuminen voisi tuoda hyvää oloa pidemmällä aikavälillä ja sopivasti annosteltuna.

Liikunta on todella hyvä keino lisätä laihdutuksen jälkeistä painonhallintaa. Tärkeää on löytää oma miellyttävä liikuntamuoto ja nauttia onnistumisen kokemuksista. Esimerkiksi päivittäinen”arkiliikkuminen” on todella tehokas keino lisätä fyysistä aktiivisuutta siten myös energiankulusta.

Suosittelen tutustumaan mainioon opukseen nimeltä Luomuliikunnan vallankumous, jossa professori Vesa Pesola osoittaa erilaisten esimerkein kautta, miten nerokasta ja tehokasta arkiliikkuminen on.

PS. Harjoittelu kuntosalilla ja sitä kautta tapahtuva lihasmassan lisääminen voisi olla erityisen hyödyllistä juuri jojolaihduttajalle, koska lisääntynyt lihasmassa tukee pysyvää painonhallintaa ja ehkäiseen jojolaihdutuksen haittavaikuksia.

PSS. Ota yhteyttä minuun, jos kaipaat pika-apua elämänlaatusi kohentamiseen sekä varmuuden siitä, että kilot myös pysyvät poissa.

Terveisin,

Pt-Janne

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *