Laihduttajan oravanpyörä

Laihduttajan oravanpyörä

Ihmiset voivat tiputtaa painoaan oikeastaan millä dieetillä tahansa. Kaikille dieeteille on yhteistä ruoka-aineiden rajoittaminen, joka johtaa pienempään kalorien saantiin. Ongelma on se, että ne toimivat liian lyhyen aikaa.

Dieetit toimivat usein siihen asti, kunnes tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa. Jos kohtaat vastoinkäymisiä, murheita tai jotain muutava haastavaa, niin usein mieliteot koettelevat sinua ennennäkemättömällä tavalla. Tällöin voimasi eivät enää riitä kituuttamiseen ja saat heittää laihdutuskuurille hyvästit.

Silloin palataan vanhaan tuttuun syömiseen ja paino alkaa jälleen nousta ja usein jopa aloituspainoa korkeammalle. Tämän takia ”miinus 10 kiloa kuukaudessa” ei kerro meille vielä mitään lopullisista laihdutus tuloksista.

Laihdutus

Muutoksia elämantapoihin

Liikunnan pysyvyyden kannalta on merkittävää oma sisäinen motivaatio ja tyytyväisyys itseensä – aito liikunnan ilo ja sen tuoma hyvä olo. Sama lähestymistapa toimii myös ravitsemukseen ja terveellisin syömisen opetteluun.

Personal Training – asiakastyössä tavoitteenani on auttaa ihmisiä hallitsemaan ruokailuun liittyviä uusia valintoja sekä auttaa heitä sopeutumaan muutoksiin. Yksinkertaisesti autan asiakkaitani tekemään hyvinvointinsa lisäämiseksi tarkoituksenmukaisia päätöksiä ja valintoja.

Olen huomannut, että syöminen ja liikkuminen paranevat kuin itsestään, kun jaksamiseen kiinnitetään enemmän huomioita. Hyvin väsyneenä on vaikea jaksaa liikkua, makeanhimo voi olla suurempi ja kaikki arjen pienet hyvinvointiteot vähenevät. Kun jaksamiseen kiinnitetään huomiota, hyvinvointimuutoksien tekeminen on usein paljon helpompaa.

Oman hyvinvoinnin lisääminen kannattaisikin aloittaa laihduttamisen vaikeuksien tunnistamisella. Esimerkiksi liian kiireisen elämän rauhoittaminen ja yöunen parantaminen toimivat lähtökohtana näissä pohdinnoissa.

Laihdutustavan valinta – laihtumisnopeus

Maltillinen tapa on usein pysyvämpi: arjen tapoihin – yksinkertaisiin asioihin keskittymällä voi rakentaa kestävälle pohjalle omaa hyvinvointia. Eletään omaa elämää (ei superdieetti-elämää) päivästä toiseen ja opetellaan tekemään terveyttä tukevia yksinkertaisia ja helppoja valintoja. kaikista järkevintä on toteuttaa muutoksia ilman aikarajaa, ilman stressiä, ilman kuureja ja lyhytaikaista tahdonvoimaa vaativaa tsemppaamista. Tätä kautta ehkä onnistumme myös hyväksymään itsemme paremmin.

  • Vaihtoehtoja:
    • Dieetti (“kuinkahan pitkälle tällä kertaa jaksan”)
    • Muutoksia elämäntapoihin –> lisää kasviksia, kunnon aterioiden syöminen , sopivasti liikuntaa, vähemmän ruutuaikaa, stressinhallintaa, oman “tyylin” hakeminen – ei turhanpäiväistä laihdutuskikkailuja.

Kumpi olisi järkevämpi tapa edetä?

Laihduttamisen ylläpitämisen todennäköisyyskerroin pienenee sitä mukaan mitä enemmän syömistä rajoitetaan sekä aseteteaan tiukkoja kalorirajoituksia. Jos sinulla ei ole hyvä olla laihduttamisen aikana, niin tulokset eivät voi olla pysyviä. Taistelun nälkää vastaan tulemme häviämään ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisesti ennemmin.

Tavoitteena tottumusten muutos

Pohdin usein asiakkaideni kanssa laihduttamisen lisäksi myös muita tavoitteita, kuten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäämistä.    Tavoiteet pilkotaan osiin ja jaetaan pienimpiin osatavoitteeisiin. Kuvaan tavoitteet tarkasti tekoina tai toiminnan muutoksiana, esim. lautasmallin käyttöön ottaminen tai liikun 30 minuuttia joka päivä. Näissä muutoksissa kiinnitetään enemmän huomioita tottumuksiin kuin painoon, koska ilman tottumusten muutosta painon muutosta ei välttämättä tapahdu (ainakaan pysyvästi).

Eräs asiakkaani Sirpa päätti muuttaa Vantaalta Helsinkiin. Muuton seurauksena hän pystyi luopumaan autostaan ja kävelemään päivittäin työmatkansa. Hieno “temppu” Sirpalta, jolla pyritään laajempaan tavoitteeseen eli hyvinvoinnin lisäämiseen laihduttamisen ohella.

Luo rutiineja: hyvä syöminen on helppoa kun siihen tottuu

Miten se onnistuu?

  • Syö säänöllisesti ja suunnitelmallisesti.
  • Käy illalla läpi seuraavan päivän ohjelma – suunnittele alustava ateriarytmi.
  • Mieti päivällisruokavalmiiksi.
  • Suunnittele/valmista/pakkaa eväsruoat valmiiksi.
  • Huolehdi välipaloista/kartoita välipalatarjonta työmatkan varrelta/treenipaikalta.

Mukavaa kesää 🙂

Terveisin,

PT – Janne

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *