Laihduttajan ruokavalio – 3 vinkkiä

Laihduttajan ruokavalio? Mitä se ei ole ja mitä sen pitäisi olla? Jos päätät ottaa kopin laihduttajan ruokavaliosta, niin kannattaa panostaa näihin kolmeen tärkeään tekijään. Tällöin matkastasi voi tulla huomattavasti helpompi. Laihduttamisesta ei tarvitse tehdä liian vaikeaa. Sinun ei tarvitse tietää kaikkea – riittää kun tiedät olennaisen. Tämä yleensä riittää.

Riittävän säännöllinen syöminen

  • Vältä tätä: “nyt on tosi kova nälkä, voisin syödä mitä tahansa” Järkevä ja omaan arkeen sopiva ateriarytmi kannattaa, koska kovassa nälässä tulee syötyä aina extraa!

Kasviksien lisääminen

  • Syö kasviksia jokaisella aterialla, lisää aluksi hedelmiä ja marjoja, jos lehtikaali tulee ulos korvista tai kasvikset eivät heti uppoa.

Vähennä kaloripitoisia juomia

  • Energiapitoiset juomat keräävät rasvaa huomaamatta. Monet ovatkin jo luopuneet sokerimehuista ja nauttivat janojuomana vettä tai light – juomia. Tämä on fiksua. Jos et vielä toimi näin, niin tämä sinun kannattaa korjata.

Laihduttajan ruokavalio – oivalla olennainen

Kannattaa myös opetella ottamaan riittävän rennosti. Saat helposti hyvän meiningin päälle, kun et odota ”uudelta hyvältä syömiseltä” liikoja. Tiedosta siis se, että “hyvä” syöminen ei aina toteudu. Silloin mukaan mahtuu myös hauskoja illanviettoja ja lempiherkkujen nauttimista mukavassa seurassa. Järkevän laihduttamisen on oltava joustavaa, muuten siitä ei tule mitään. Liiasta ruokavaliostressistä saat vain harmaita hiuksia ja podet turhaan ruokamorkkiksia.

Tämän huomaa hyvin myös Personal Training – asiakastyössä. Liika stressaaminen ja lihomispelkoinen ajattelu vie nälän- ja syömisen säätelyä huonoon suuntaan. Kun ohjeistan asiakkaitani syömään laadukasta ruokaa, oikeaan aikaan, niin lähes kaikki toteavat yhteen ääneen:

”en olisi uskonut, että voin syödä näin paljon, vaikka rasvakiloja katoaa silmissä”

Laihduttajan ruokavalio.

Suurin osa laihduttajista touhuaa täysin väärien asioiden parissa.

Miksi dieetit eivät toimi?

Ihmiset voivat tiputtaa painoaan oikeastaan millä dieetillä tahansa. Ongelma on se, että ne toimivat liian lyhyen aikaa. Tässäpä muutama esimerkki: karppaus tai Paleo -dieetti toimii, koska niissä ei syödä pitkälle prosessoituja tärkkelysruokia eli ns. ”höttöhiilareita”, joita ovat esim. puhdistetut viljavalmisteet ja kaikki sellaiset ruoat, joihin on lisätty runsaasti sokeria. Hyvin rankat ns. pussikeittokuurit toimivat, koska niissä ruokamäärät minimoidaan tai ne korvataan ateriakorvikkeilla. Kuulostaa varmaan hyvälle?

No ei välttämättä, koska suurimmalle osalle meistä dieetti on tulevaisuuden painon nousun ensimmäinen askel. Tämä johtuu siitä, että jossain vaiheessa ”uhraukset” käyvät liian voimakkaiksi ja kiellot liian suuriksi. Silloin palataan vanhaan tuttuun syömiseen ja paino alkaa jälleen nousta ja usein jopa aloituspainoa korkeammalle. Laihduttajan ruokavalio on siis kaikkea muuta kuin kieltoja ja täyttä kituuttamista.

Tästä on hyvä esimerkki television ”sankarilaihdutus” formaatit, joissa rasvaa palaa valtavia määriä keinotekoisissa olosuhteissa. Mutta ohjelman jälkeen – kun arki koittaa, kilot hiipivät takaisin lähes takuuvarmasti.

Dieetit siis toimivat usein siihen asti, kunnes tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa. Jos kohtaat vastoinkäymisiä, murheita tai jotain muutava haastavaa, niin usein mieliteot koettelevat sinua ennennäkemättömällä tavalla. Ja tämä ei tiedä hyvää! Tällöin voimasi eivät enää riitäkään kituuttamiseen ja saat heittää laihdutuskuurille hyvästit. Tämän takia ”miinus 10 kiloa kuukaudessa” ei kerro meille vielä mitään lopullisista laihdutus tuloksista.

Terveisin,

Janne Sipponen

Ps. lataa Älykäs laihduttaja e-kirjani täältä. Saat mukaasi laihduttajan ruokavaliomallin ja lisää vinkkejä mm. kuntosaliharjoittelusta sekä rasvanpolttoa optimaalisesti tukevan kuntosaliohjelman.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *