Miten laihtua nopeasti?

Miten laihtua nopeasti?

Yleensä ollaan jo sivuraiteilla, jos mietitään mahdollisimman nopeaa tapaa pudottaa painoa. Ja varsinkin silloin, jos hoikentuneesta olemuksesta halutaan pysyvä. Tiukat dieetit kyllä toimivat, mutta ne johtavat ennen pitkää repsahduksiin, eivätkä ne toimi useinkaan pitkällä tähtäimellä. Tämä johtuu siitä, että laihduttaessa täytyy huomioida koko elämäntilanne. Mitkä ovat arjen voimavarasi? Nukutko riittävästi? Jaksatko pitää riittävää huolta itsestäsi?

Laihduttamisen taustalla vaikuttaa siis paljon tekijöitä, joita lyhyt dieetti ei ratkaise. Toisaalta – painonpudotuksen ei aina tarvitse olla hidasta, kunhan sen tekee järkevästi. Joissan tilanteissa voidaan siis hyvin pohtia miten laihtua nopeasti? Olennaista on se, että laihtumistavoitteita tulisi aina lähestyä yksilön kautta. Matka samaan tavoitteeseen (esim. -10 kiloa) voi olla eri yksilöiden välillä hyvinkin erilainen.

Alussa “löysät pois”

Esim. vaikeasti ylipainoisilla jopa 15-20 kilon painonpudotus nopealla aikataululla voi olla järkevää, jos fiilis on hyvä! On hyvä huomioida, että rasvan määrän ja sen palamisvauhdin välillä on positiivinen yhteys. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän kehossa on ylimääräistä rasvaa sitä nopeammin se palaa. Painonpudotuksen ei siis aina tarvitse olla hidasta – ainakaan laihduttamisen ensimmäisten viikkojen aikana. Nopeus ja näkyvät muutokset tekevät hyvää myös motivaatiolle!

Vauhti ei voi kuitenkaan jatkua ”villinä” loputtomiin, koska laihduttamisen edetessä rasvasolujen pieneneminen ja energiavaje aiheuttavat aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan mukautumista, jonka vaikutuksesta elimistö hidastaa rasvan palamista.

Laihduttaminen fiksusti  – 5  MAHTAVAA keinoa!

Oli laihdutusvauhti sitten mikä tahansa, niin PYSYVIEN tuloksien kannalta on äärimmäisen tärkeää korjata keskeiset perusasiat. Painoon vaikuttaa hyvin paljon erilaisia asioita, mutta laihduttamisessa ei tarvitse tietää niitä kaikkia – riittää kun tiedetään olennainen. Hyödynnän näitä viittä toimivaa laihdutuskeinoa Personal Training – asiakastyössä jatkuvasti. Ne tuottavat asiakkailleni mahtavia tuloksia vuodesta toiseen! Jos haluat tietää lisää, niin kurkkaa kuinka asiakkaani Taina onnistui laihtua pysyvästi. 

  1. Ateriarytmin tasaaminen

Jos tässä on ongelmia, niin ateriarytmiä sinun kannattaa viilata ensimmäisenä. Riittävän säännöllinen syöminen on olennaista, koska mikään ei lihota niin paljoa kuin karmean kova nälkä ja selittämättömät syömishimot. Säännöllinen syöminen parantaa syömisen hallintaa, jolloin on helpompi syödä laadukkaasti. Jos ateriavälit venyvät pitkiksi, alkaa usein tehdä mieli syödä turhuuksia tms. karkkeja ja muita herkkuja.

  1. Kasviksien lisääminen

Syömällä kasviksia hallitset painoasi. Tavoitteena on, että kasviksista tulee luonnollinen osa syömistä. Kasviksien säännöllinen syöminen on järkevää myös terveyden kannalta ja kaupan päälle saat kivalta näyttävän vyötärön. Kerrassaan mainio diili!

Laihduttaminen nopeasti

  1. Energiapitoisten juomien vähentäminen

Energiapitoiset juomat ovat merkittävä painoon vaikuttava tekijä. Ehkä olet jo luopunut sokerimehuista ja suosit light -juomia, mutta entäpä alkoholi? Alkoholi on tehokas keino lisätä rasvan varastoitumista elimistöön, joten ole tarkkana tämän kanssa.

  1. Nuku hyvin ja riittävästi

Huono uni vaikeuttaa laihduttamista oikeastaan joka suunnalta: lisäämällä syömistä, vähentämällä liikuntaa, heikentämällä sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa ja muuttamalla hormonaalista tasapainoa lihottavaan suuntaan (ruokkivat mielitekoja ja napostelutaipumusta). Samaan aikaan hormonaaliset muutokset suosivat verensokerin heilahteluja ja heikompaa rasvanpolttoa. Univaje vaikuttaa myös elämäntaparatkaisuihin: väsyneenä ei oikein jaksa tehdä järkeviä valintoja. Tällöin kokkaamisen sijaan pikaruokalan houkutteleva tuoksu vie helposti voiton ja kuntosalin sijaan väsymys saa meidät valitsemaan sohvan.

  1. Liikunta osaksi arkea

Laihdutuksen hyvä laatu tarkoittaa painon ja ylimääräisen rasvan vähentämistä ilman, että lihasmassaa menetetään kilokaupalla. Lihasmassan menetys heikentää terveyttä ja toimintakykyä ja hidastaa aineenvaihduntaa. Kannattaa siis huomioida, että suuri painonpudotus ilman tehokasta lihaskuntoharjoittelua johtaa käytännössä selkeään lihasmassan menetykseen. Salitreeni on erittäin voimakas ärsyke harjoittelemattomalle lihakselle. Tämän takia lihas voi kasvaa varsin maltillisella harjoittelulla, vaikka paino laskisi ja rasvaa palaisi samaan aikaan. Liikunnan roolia ei kannata ylikorostaa ja energiavajetta ei kannata aiheuttaa liikaa liikunnan kautta. On tärkeää, että liikunnan ja ruokavalion yhdistelmä takaa palautumisen ja fiilis on hyvä. Älä siis turhaan ahdehdi liikuntaa, vaan nauti siitä mitä teet ja harrasta lajeja, joista saat mielihyvää ja “voittaja oloa” arkeesi. 

MIten laihtua nopeasti?

Paras tapa laihtua?

Laihduttamisesta ei tarvitse tehdä liian vaikeaa

On vain tiedettävä mikä on olennaista ja mikä ei. Mieti riittävän helppoja keinoja, jotta niistä tulee pysyviä. Samalla niiden pitää olla kuitenkin riittävän tehokkaita, koska haluat varmaankin tuntea kehossasi miten laihtua nopeasti? Jos asia kiinnostaa enemmän, niin katso laihduttajan ruokavalio tai  lataa tuosta oikealta “ÄLYKÄS LAIHDUTTAJA – e-kirjani, jossa paljastan myös kaikki muut mehukkaat salaisuudet fiksun laihduttamisen taustalla. Opas ei tarjoa superdieettejä tai muita pikaratkaisuja, vaan pysyviä askeleita kohti hyvinvoivaa kehoa.

Annan vastauksia siihen, kuinka pääset pysyvästi eroon ylimääräisistä rasvakiloistasi ja saat roppakaupalla itseluottamusta ja uutta energiaa elämääsi. Saat ruokavaliomallin ja helppoja ohjeita siitä, kuinka rakentaa rasvaa polttava ruokavalio ja kuinka treenata salilla järkevästi ja rasvanpolttoa maksimoiden. Ja muista – älä kiirehdi, vaan nauti matkasta!

Terveisin,

PT- Janne

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *