Kuinka päästä eroon sitkeästä vatsarasvasta?

Tätä kysyy moni: Mitä liikettä voin tehdä vähentääkseni rasvakerrosta vatsanseudulta? Kysymys kuuluu usein myös näin: Mikä liike auttaa parhaiten pakaroiden ja reisien rasvanpolton tehostamiseen? Kuinka vaan kysymys on muotoiltu, vastaukseni on aina sama: Valitettavasti sellaista liikettä ei ole. Paikallinen rasvanpoltto ei ainoana keinona ole aivain tuloksiin!

Todellisuus on tämä: Läskin määrää/rasvakerrosta ei voi ihmisen fysiologiasta johtuen paikallisesti pienentää. Ei siis auta että teet sadoittain vastarutistuksia, tuloksena ei silti ole pyykkilautavatsaa; loputon määrä kyljellään tehtyjä jalannostoja ei auta sinua pääsemään irti ”jenkkakahvoista”. Totuus on yksinkertaisesti se, että ongelma-alueiden paikallinen harjoittelu on tavoitteellisena liikkeenä melko turhaa, joka saa aikaan vain hyvin pieniä positiivisia muutoksia rasvakerroksen paksuudessa.

paikallinen-rasvanpoltto

Paikallinen rasvanpoltto ei toimi

Mutta miksi näin on? Kun syöt ylimääräisiä kaloreja, kehosi muuntaa ylimääräisen ravinnon rasvapitoisiksi yhdisteiksi, jotka keho sitten varastoi pääosin ihon sisäpuolella oleviin rasvasoluihin eli ihonalaiseen rasvakudokseen. Rasvasolut toimivat ns. joustavina varastoina, jotka voivat joko kutistua tai kasvaa varastoidun rasvamäärän mukaan. Ne ovat olemassa joka puolella kehoa, mukaan lukien kasvot, kaulan alueen, jalkaterän ja myös ne kuuluisat kylkien ”rasvamakkarat.”

Kun urheilet, rasvasolut ”rikkoontuvat” ja ne kuljetetaan veren mukana kohdekudokseen energiaksi. Koska rasvahappojen tulee kulkea läpi kehon verenkiertoelimistön, on keholle yhtä hyödyllistä hyödyntää rasvasoluja mistä tahansa kehon osasta! Tämä tarkoittaa sitä, että rasvasolujen läheisellä sijainnilla käytettyyn kehon osaan ei ole merkitystä, eikä ongelmakohtaan keskittyvällä harjoittelulla pystytä täten vaikuttamaan suoraan alueen rasvakerrostumaan.

Selvennyksenä on kuitenkin hyvä huomioida, että kehon lihaksistolla on myös omat rasvavarastot, jotka keho ja lihaksisto voi suoraan käyttää energiana paikallisella alueella. Näillä varastoilla ei kuitenkaan ole vaikutusta ihmisen ulkonäköön ja ulkomuotoon.

Heitänkö kaikki eristetyt – liikkeet romukoppaan?

Kannattaako siis paikallinen rasvanpoltto unohtaa? Ei välttämättä…Eristettyjä ja kohdennettuja liikkeitä kannattaa kyllä hyödyntää osana harjoittelun kokonaisuutta. ”Ongelma-alueiden” treenaamisella voidaan saada ryhdikkyyttä lihaksien ulkomuotoon. Riittävän kuormittavan treenin muokkaama lihas kiristää rasvapatjaa tiukemmalle, jolloin esim. käsivarsi näyttää heti kiinteämmältä.

Tämän huomaa selkeästi myös Personal Training – valmennuksissa ja esim. käsivarsien kiinteämmän olemuksen voi huomata jo muutamassa viikossa, kunhan kuntosaliharjoittelu on asiallista ja ravitsemus riittävän laadukasta.

Paikallinen rasvanpoltto

Rasvan kertyminen tiettyyn kehonosaan vaihtelee yksilöiden välillä.

Toisilla rasva istuu tiukasti reisissä ja pepussa, toiset ovat taas enemmän omenamallia

Rasvan kertymiseen tiettyihin kehonosiin vaikuttaakin joukko hormonaalisia ja geneettisiä tekijöitä. Rasva kerääntyy miehillä useimmiten vatsan seudulle ja naisilla taas lantioon ja reisiin. Rasva ei myöskään pala täysin tasaisesti kehossa, vaan rasvakudoksen herkkyys treenin ja ruokavalion vaikutuksille vaihtelee eri puolilla kehoa. Esimerkiksi vatsan seudun rasvasolut (vatsansisäiset rasvat) reagoivat herkästi rasvaa hyödyntävien hormonien toimintaan, jolloin rasvaa on helpompi poistaa vatsanseudulta kuin esim. lantion ja reisien alueelta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erityisesti naisilla rasvaa lähtee aluksi vauhdikkaasti keski- ja ylävartalosta. Sitkeä lantionseudun ja reisien rasvakudos ei taas lähde yleensä palamaan yhtä hyvin, joten kiinteytymiseen tarvitaan hieman enemmän aikaa. Jos tarvitset rasvanpolttohommissa apua, niin toivon lämpimästi, että otat minuun yhteyttä. Se voi olla parasta mitä teet ajatellen ensi kesän rantakelejä…siispä – mikset ottaisi yhteyttä nyt heti?  

Terveisin,

PT – Janne

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *