Rasvanpolttovauhti

Rasvanpolttovauhti

Rasvanpolttovauhti on riippuvainen rasvan määrästä. Mitä enemmän rasvaa on kehossa sitä nopeammin se palaa ja sitä vähäisempi riski on lihasten palamiselle laihdutuksen aikana. Jos ylipainoa on kertynyt runsaasti, niin rasva palaa melko kivasti 1 – 1,5 kilon viikkotahdilla, kunhan ruokavalion perusasiat ovat kunnossa.

Alkuhuuman jälkeen ja pysyvien tuloksien kannalta järkevä rasvanpolttovauhti löytyy 0.25 – 0.5 kg viikkotahdilla. Tällä vauhdilla laihduttamisen ei tarvitse olla mustavalkoista tai hyvin tarkkaa kalorien laskentaa.

Mitä pidempi ja maltillisempi painonpudotus on, sitä pysyvämmät tulokset yleensä on ja sitä varmemmin ikäviltä sivuvaikutuksilta säästytään.

Rasva palamaan ilman turhaa kikkailua

Rasvanpolttoa kannattaa lähestyä monipuoliselle treenikokonaisuudella, jossa lihaskuntotreenit sekä aerobiset harjoitukset vuorottelevat. Yhdistemällä kestävyys – ja lihaskuntoharjoittelua kaloreita kuluu kivasti sekä treenin aikana että levossa. Harjoittelemalla kuntosalilla ahkerasti nostat aineenvaihduntaasi tehokkaammin kuin pelkällä kestävyystreenillä.

Ruokavalio tuloksien takana

Varsinaiset laihdutustulokset tuo kuitenkin ruokavalio, sen osuus laihdutustuloksista on noin 70-80%. Hyvien laihdutustuloksien toivossa ei siis kannata edetä pelkän treenin kautta. Panosta ruokavalioon ja liiku mielekkäällä tavalla, jolloin lisäät laatua laihduttamiseen.

Rasvanpolttovauhti

Ruokavaliosta ei kannata tehdä liian monimutkaista.

Syömisen perusasioiden hanskaaminen, kuten sopivan ateriarytmin ja maltillisten miinuskaloreiden löytäminen ovat kaksi tärkeää pointtia matkalla kohti rasvattomampaa olemusta.

Mitä jos rasvanpolttovauhti ei tyydytä?

Kurkkaa lisää vinkkejä aikaisemmasta artikkelistani, jos rasvanpoltto osuu seinään. Silloin yleensä kannattaa tarkastella ruokavaliota ja treenin yhdistelmää sekä arjen voimavaroja. Jokatapauksessa kannattaa aina myös seurata kehittymistä.

Kaikki seuraavat menetelmät kertovat tärkeää tietoa rasvanpolttovauhdista sekä ylipäätään siitä menetkö oikeaan suuntaan vai tarvitaanko muutoksia tekemiseen:

  • Aamupaino
  • kehon ympärysmitat
  • peilikuva
  • vaatteiden istuvuus
  • ennen – jälkeen kuvat
  • luotettavat kehonkoostumus analyysit

Laihdutustuloksien seuraminen on erityisen tärkeeä myös asiakastyössä Personal Training – valmennuksissa. Kun seuranta on riittävän tiivistä, haasteisiin ja ongelmakohtiin voidaan puuttua riittävän ajoissa. Näin vältytään myös käsien levittelyltä valmennuksen päätyttyä, jos hartaasti odotettua tuloksia ei näy ja kuulu.

Terveisin,

Pt – Janne, Personal Trainer Vantaa

Ps. minulla olisi tällä hetkellä 1 paikka vapaana henkilökohtaiseen Personal Training – valmennukseen. Valmennukseen, jossa kaiken keskiössä on upeat tulokset! Voisiko paikka olla sinun!?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *