Selkäkipu nujerretaan ennaltaehkäisyllä

alaselkäkipu

Selkäkipu voi olla piinaavaa ja lamaannuttavaa. Varsinkin alaselkäkivut ovat tyypillisiä. Kipuiluista kärsivät niin paljon istuvat kuin aktiivili liikkujatkin. Selkäkivuista kärsii siis yllättävän moni, se voi olla tuttua myös sinulle…

Käytännössä lähes jokaisella on joskus ikäviä oireita tuki- ja liikuntaelimissä – tuskin kukaan säästyy näiltä kivuilta…ainakaan ilman kunnon suunnitelmaa ja juuri oikeaa liikettä (joka on erittäin tehokas lääke). Selkäkipu on otetteva tosissaan ja sen hoitamiseen kannattaa tarttua heti.

Selkävaivat ja rapakunto eivät vain tunnu ikäviltä, vaan heikentävät elämänlaatua kokonaisvaltaisesti. Ylivoimaisesti tehokkaimmat keinot ennaltaehkäistä selkäkipuja on liikunnallinen elämäntyyli sekä terveet elämäntavat.

Tässä artikkelissa fysioterapeutti ja “oikea käteni” Juha Niskala kirjoittaa selkäongelmien taustoista ja tarjoaa ratkaisuja, joiden avulla on mahdollista saada kivuton arkielämä takaisin.

Parhaimmillaan minun ja Juhan yhteistyön hedelmänä asiakkaamme palavaat ällistyttävän nopeasti innostavan ja elinvoimaa lisäävän harjoittelun pariin (selkäkivujen “selättämisen” jälkeen).

Selkäkipu

Älä lykkää terveytesi normalisointia ja elämänilosi palauttamista – tartu toimeen tänään!

Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kärsii selkäkivuista elämänsä aikana.

Selkäkipu on niin laaja ongelma, että viimeisen kolmenkymmenen päivän aikana jopa 41% naisista ja 35% miehistä on sen kokenut. Selkäsairauksien takia työkyvyttömyyseläkkeellä oli vuonna 2012 26600 henkilöä. Kyse on siis todella yleisestä vaivasta.

Selkäkivut voidaan luokitella niiden keston (akuutti, subakuutti, krooninen) ja tutkimuslöydösten perusteella.

Selkäkipu – 3 tyypillistä syytä

1) vakava tai spesifi selkäsairaus

Näitä ovat esimerkiksi selkärankareuma, nikaman murtuma tai jotkin syövät. Nämä ovat kuitenkin todella harvinaisia.

2) Hermojuuren toimintahäiriö

Tähän viittaavia oireita ovat alaraajaoireet, kuten iskiasoireilu.

3) epäspesifit selkäkivut

Tähän ryhmään kuuluvat kaikki selän alueella ilmenevät kivut ja oireet, joiden yhteydessä ei löydetä viitteitä vakavasta sairaudesta tai hermojuuren toimintahäiriöstä. Tämä on ylivoimaisesti yleisin selkäkipuluokka (noin 90% kaikista selkäkivuista).

Lähde:

Käypä hoito. 2015.

Epäspesifi selkäkipu – hoito ja ennaltaehkäisy

Epäspesifi selkäkipu on nimensä mukaisesti selkäkipua, minkä tarkkaa syytä ei varmuudella osata sanoa. Usein siihen liittyy pieni kudosvaurio, joka paranee usein itsestään muutaman viikon aikana. Joskus selkäkipu kuitenkin pitkittyy vaikka mahdollinen kudosvaurio olisikin jo parantunut.

Selkäkipua voi myös esiintyä ilman minkäänlaista kudosvauriota. Silloin kyseessä voi olla liikekontrollin häiriö, joka johtaa liikkuessa tai tietyissä asennoissa ylimääräiseen kuormitukseen selän rakenteissa.

Selkäkivun hoidossa ja kuntoutuksessa on tärkeintä pysyä aktiivisena ja liikkua sen mukaan, minkä kivuilta pystyy. Usein parasta kuntoutusta selkäkivuille ovatkin kävely ja normaalien arkiaskareiden hoitaminen. Vuodelepo tai liikkumisen liiallinen rajoittaminen vain hidastavat kuntoutumista. Jo muutaman viikon lepäily sohvalla ilman sitä suurempia fyysisiä ponnistuksia heikentää lihasvoimaa ja vähentää lihasmassaa. Juuri niitä asioita, mitä selkä kaipaisi!

Lihaskuntoharjoittelu ja fysioterapeutin ohjaama terapeuttinen harjoittelu ovat hyviä keinoja selkäkipujen kuntoutuksessa. Fysioterapeutit ovat liikkeen ja liikkumisen ammattilaisia sekä osaavat suunnitella yksilöllisen harjoitteluohjelman selkäkivusta kuntoutumiseen.

Selkäkipu nujerretaan ennaltaehkäisyllä

Epäspesifi selkäkipu uusii herkästi. Jos olet kerran kärsinyt selkäkivuista, tulet todennäköisesti kärsimään niistä myös jatkossa, ellet puutu kivun aiheuttajiin ennaltaehkäisemällä niiden syntyä.

Ylivoimaisesti tehokkaimmat keinot ennaltaehkäistä selkäkipuja on liikunnallinen elämäntyyli sekä terveet elämäntavat. Tupakoinnin, keskivartalolihavuuden sekä liiallisen istumisen yhteys selkäkipujen todennäköisyyteen on kiistaton. Epäterveelliset elämäntavat myös hidastavat selän kuntouttamista, mikäli kipuja on jo ehtinyt aiheutua.

Lihaskuntoon ja hyvään keskivartalon hallintaan on syytä panostaa; mitä paremmassa kunnossa kehon lihakset ovat, sitä paremmin ne myös kestävät rasitusta. Ammattilaisen suunnittelemalla lihaskunto-ohjelmalla varmistat, että teet oikeanlaisia harjoitteita ja suoritat ne oikein.

Terveisin,

Juha Niskala – Fysioterapeutti/Urheilufysioterapeutti

PS. Jos sinulla on selkäkipuihin liittyviä pelkoja tai olet epävarma, minkälaisia liikuntamuotoja selkäkivun kanssa kannattaa tai ei kannata harrastaa, niin kurkkaa täältä upouusi verkkovalmennuksemme Selkäsauna, joka tähtää selkäkipujen hoitoon ja enneltaehkäisyyn.

Valmennuksen kautta saat käsiisi ne metodit, joilla teemme jatkuvasti erittäin kovia tuloksia omien fysioterapia ja personal trainer asiakkaidemme kanssa.

PSS. Tätä kautta ennaltaehkäiset tehokkaasti selkäkipuja, harjoitat keskivartaloa hyväksi todetuilla treenimetodeilla sekä nostat harjoittelusi tasoa kokonaivaltaisesti.Tulet ennen kaikkea oppimaan miten harjoitellaan tavalla, joka pitää selkäsi kunnossa ja tuottaa sinulle terveitä ja kivuttomia harjoituspäiviä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *