Toiset laihtuvat pysyvästi, toiset ei. Tässä syy…

Pysyvä laihtuminen

Kohtaan työssäni paljon laihduttajia. Hyvin usein asiakkaideni tavoitteena onkin pyrkimykset kevyempään olemukseen eli painonpudotus.  Perinteisesti laihduttaminen on perustunut ruokavalion ja liikunnan muutoksiin.

”Syö vähemmän ja liiku enemmän” – mentaliteetti ohjaa laihduttamista kohti syömisen rajoittamista, kaloreiden laskemista, painon tarkkaa seuraamista, kieltolistoja, ruoka- ja juomalakkoja, selkeitä sääntöjä ja niissä pysymistä. 

Tämä perinteinen malli ohjaa hyvin usein lyhytaikaiseen laihdutteluun, jossa pysyvien laihdutus tuloksien saavuttaminen on hyvin vaikeaa. Dieettikulttuurilla onkin pitkät perinteet ja laihduttamiseen liittyykin monia harhaluujoja, kuten se, että ainostaan seuraamalla orjallisesti tiettyä ruokalistaa voidaan laihtua.

Pahimmillaan syömisen rajoittaminen on hyvin jäykkää ja ehdotonta, jossa ei ole juuri soveltamisen varaa. Tämä voi tarkoittaa mitä tahansa ruokalistaa tai ruokavaliomallia, jota noudatetaan mahdollisimman tarkasti. 

Pyrkimykset laihtua ovat yksi lihomisen keskeinen riskitekijä

Syömisen jäykkä rajoittaminen (dieetti) voi toimia aluksi, mutta voi myöhemmin johtaa vaikeuksiin painonhallinnassa ja terveyden ylläpitämisessä. Paino-ongelmat voivat siis saada alkunsa siitä, kun päätämme tietoisesti kuinka paljon saamme syödä.

Syömisen jännitteet mm. kontrollointi johtavat vaikeuksiin ja sekoittavat elimistön luontaiset nälkäviestit. Elimistön kyky säädellä syömistä heikkenee. Vähitellen nälkä ja mieliteot lisääntyvät ja nurkan takana odottavatkin jo hallitsemattomat syömiskohtaukset.

Kuuriajattelun korostaminen laihdutusohjaukessa ei ole haitatonta.

Vaarana koko alalla – tai pikemminkin normina – on se, että ammattitaidottomat Personal Trainerit aiheuttavat pahentuvia syömisongelmia asiakkailleen, vahvistavat aikaisempia uskomuksia ja ylläpitävät diettikulttuuria tukevia asenteita ja toimintamalleja.

Kaupallinen huuhaa ruokkii dieetti-laihduttamista

Elämme maailmassa, jossa yksilön arvoa mitataan usein ulkonäön ja erilaisten suoritusten perusteella. Länsimaisen kulttuurin asettamat ”ihanne-mitat” ovat huomattavasti tiukemmat kuin terveyden sanelemat.

Ristiriita sosiokulttuurisen ja biologisen ihannepainon välillä aiheuttaa tyytymättömyyttä omaan vartaloon, mikä on omiaan palvelemaan dieettikulttuuria tukevia asenteita ja toimitamalleja.

Diettiikulttuurin ympärille rakennettuun kaupalliseen hölynpölyyn on helppo sortua. Markkinoilla olevat laihdutusmenetelmät vetoavat tunteisiin, lupaavat härskisti liikoja ja maalaavat kuvaa siitä, että kaikki järjestyy, jos kroppa on täydellinen.

Miksi kitukuureihin tartutaan?

Moni jo tietää että tiettyä ruokavaliota noudattamalla laihtuu aikansa, kunnes kontrolli pettää ja paino alkaa taas nousta. Usein saatetaankin tietoisella tasolla ymmärtää, että tiukat kuurit ja rajoittavat ruokavaliot eivät ole järkevin valinta, mutta silti niihin tartutaan.

Taustalla voi  olla epätoivoa, tyytymättömyyttä omaan ulkonäköön, vääristynyt ruokasuhde ja usein myös väärät uskomukset. Dieettien tuomat väliaikaiset onnistumiset ruokkivat hyviä fiiliksiä, muiden hyväksyntää ja kohentavat itsetuntoa ainakin hetkellisesti. 

Mieluisat fiilikset ovat niin vahvoja, että niihin pyritään, vaikka tiedetään, että superdieetin jälkeen seuraa vain hankalia tunteita, mielitekoja, häpeää sekä epäonnistumisen tunteita. Näin laihduttajan oravanpyörä on valmis ja voi olla todella vaikeaa päästä irti useiden vuosien ajan kestäneestä laihduttelukierteestä.

Perinteinen laihduttajan oravanpyörä näyttää tältä:

  • Dieetti
  • Kontrolli ja rajoittaminen
  • Painon putoaminen
  • Mieliteot
  • Ahminen
  • Häpeä ja epäonnistumisen tunne
  • Painonnousu

Vaikuttavaa Personal training -toimintaa? 

Hyvä laihdutusohjaus on toimintaa, jossa pyritään parempaan syömiseen elämäntapoja, asenteita ja käyttäytymistä kokonaisvaltaisesti muuttamalla.

Taustalla on ajatus, joka korostaa tiukkojen laihdutuskuurien lopettamista, terveiden elintapojen opettelua, itsensä hyväksyntää ja oman kehon arvostusta. 

Hyvin usein pysyvät muutokset vaativat syömis- ja liikuntatottumuksien muuttamisen lisäksi harjoittelua, joka liittyy mielentaitoihin sekä uneen, palautumiseen ja stressiinhallintaa. 

Tyypillisiä käyttämiäni tukikeinoja ovat mm. luontaisten nälkämekanismien kuuntelun opettelu ja normalisoiminen (mm. ateriarytmi, nälän tunteen kuuntelu) sekä muiden hyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden tasapainottaminen (uni, stressi, liikunta).

Yhä useammin työkalupakkiini kuuluu myös tiukkojen syömisnormien purku, tavoitteena oppia syömään kehon tarpeisiin eli silloin ja sen verran kun keho vaatii.

Syömisen liiallisen varomisen taustalta voi löytyä kontrollin tarvetta ja tunnesäätelyn ongelmia. Muutosprosessi dieettien kokeilemisesta oman hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen vaalimiseen vaatiikin todella paljon ajatustyötä sekä varsinkin kärsivällisyyttä harjoitella uusia tapoja.

Kontrollista luopuminen voi olla hankalaa ja paino ei välttämättä lähde tippumaan ensimmäisestä kuukaudesta alkaen. Usko onnistumiseen voi olla koetuksella ja asiakkaalta vaaditaankin suurta luottamusta omaan onnistumiseen. Tässä yhteydessä tervehenkiseltä Personal Trainerilta vaaditaan rohkaisua, toistoa, tukea ja luottamuksen rakentamista.

Mikä yhdistää onnistuneita laihduttajia?

Pysyvästi (vähintään useita vuosia) onnistuneista laihduttajista tuskin kukaan on tietyllä ruokavaliolla tai kaloriseurannassa, jotka noudattaisi tiukasti viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kontrolloinnin sijaan, he eivät pyri täydelliseen syömiseen, vaan riittävän hyvään syömiseen. 

Onnistuneet laihduttajat pystyvät tunnistamaan nälän ja kylläisyyden tunteen ja osaavat syödä itselleen sopivan määrän ruokaa. Tämä voi vaatii aluksi huomion kiinnittämistä ruokaan ja syömiseen.

Kun syömiselle varataan aikaa ja päivän syömisiä suunnitellaan etukäteen, on säännöllinen syöminen helpompaa. Kun ruokavalintoihin (esim. riittävästi kasviksia) kiinnitetään jonkin verran huomioita, mutta ei rajoiteta tiukasti ruokavalion sisältöä, ollaan kestävällä tiellä.

Onnistuneilla laihduttajilla on usein uskoa omaan tekemiseen, kärsivällisyyttä harjoitella uusia tapoja, positiivinen ja  joustava asenne syömistä kohtaan sekä rohkeutta hellittää ja ottaa aikaa oman hyvinvoinnin edistämiseen.

Pysyvä muutos?

Parhaimpia keinoja saavuttaa pysyviä muutoksia (kitukuurin sijaan) on parantaa elämäntapoja kokonaisvaltaisesti, liikkua tavalla, josta nautit, kirkastaa omia arvoja, levätä enemmän, hellittää ja ottaa aikaa oman hyvinvoinnin vaalimiseen.

Kun asetamme hyvinvointia edistäviä tavoitteita, jotka ei liity suoraan painon pudottamiseen, niin laihdumme todennäköisesti paremmin kuin pelkästään painoon keskittymällä.

Hyvin usein tämä tarkoittaa sitä, että laihduttamista ei toteuteta tietyssä aikataulussa, vaan muutosprosessi tähtää ensisijaisesti hyvinvointitekojen lisäämiseen, jotka ennemmin tai myöhemmin johtavat oman yksilöllisen hyvinvointipainon saavuttamiseen. 

Terveisin,

Personal Trainer Vantaa, Pt- Janne







Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *